Schaarste creëren op je site doe je met deze WordPress plug-in
3…2…1….
Deze aftelklok voor websites gebruik op mijn actiepagina’s
Ik moet bekennen dat ik graag schaarste inzet als overtuigingstechniek. Het is niet alleen makkelijk toepasbaar voor een website of webshop, maar het werkt ook verdraaid goed om meer verkoop te behalen.
Maar hoe zet je zelf schaarste in op je website? Dat kan bijvoorbeeld met een countdown klok. Daar heb je ‘iets’ voor nodig: een tool, software of een plug-in. Het is simpeler dan je waarschijnlijk denkt. En ik kan het weten, want ik ben niet zo technisch onderlegd.
Ik krijg vaak de vraag welke software of WordPress plug-in ik gebruik om schaarste te verwerken op mijn site. Ik gebruik zelf regelmatig een countdown timer op de actiepagina's van deze site, dus bezoekers weten dat ik die vraag kan beantwoorden.
In dit blog onthul ik het welke aftelklok plug-in ik gebruik op mijn WordPress-websites én waarom ik voor deze tool heb gekozen. Dan hoef jij geen uren te googelen naar allerlei oplossingen en of het kan wat jij wil.
Waarom werkt schaarste conversieverhogend?
De “fear of missing out” is iets wat je marketing en conversie een boost geeft. Dit fenomeen zit namelijk verankerd in ons brein sinds onze tijd als jagers en verzamelaars. Gelukkig ligt de tijd achter ons dat we met een speer op pad moesten om aan voedsel te komen. Maar we hebben wel een erfenis overgehouden aan deze periode.
Gedachtepatronen en impulsen uit het verleden zitten nog steeds verweven in ons DNA. Ons brein zit boordevol oerinstincten waarop we onbewust aankoopbeslissingen maken. De holbewoner in ons is erg gevoelig voor schaarste.
Schaarste motiveert ons in actie te komen. Net als vroeger: als er een wild zwijn langs je grot rende kon je ook niet lui achterover blijven hangen. Je móest in actie en als een malle achter je avondeten aan rennen, omdat je niet wist wanneer zich opnieuw een kans op zo’n feestmaal zou voordoen.
Producten en diensten die moeilijk verkrijgbaar zijn, zien we onbewust als aantrekkelijker dan dingen die makkelijk verkrijgbaar zijn.
Suggereert een aftellende klok (of andere uiting van schaarste) dat het product nog maar kort beschikbaar is? Dat laat de alarmbellen afgaan in ons oerbrein en maakt het alert. We zien de tijdelijke korting als buitenkans waardoor we aangemoedigd worden het product nu te kopen.
Deze software gebruik ik om een aftelklok op mijn website te plaatsen…
Ik ben erg enthousiast over de tool die ik gebruik: Thrive Ultimatum. Het is hiermee heel simpel om bijvoorbeeld een aftelklok op je site toe te voegen. Of een andere manier van schaarste te verwerken in een webpagina.
Ik vind het een fijne tool in gebruik; je stelt alles eenvoudig en snel in. Het werkt stabiel samen met mijn WordPress-website. En er zijn meer voordelen. Daarover vertel ik hieronder meer.
Waarom vind ik Thrive Ultimatum een fijne plug-in?
Deze schaarste-tool werkt makkelijk samen met mijn WordPress-website. En nog belangrijker, ik heb de keuze uit talrijke manieren om schaarste in te zetten op mijn site. Een greep uit de mogelijkheden die ik vaak gebruik, maar er is nog veel meer mogelijk.
Case: verkoop van mijn online training mét en zonder aftellende klok
Onlangs experimenteerde ik zelf met het toepassen van een aftellende klok op mijn website. Daarbij is het goed om even de achtergrond te weten waar en bij wie ik de schaarste plug-in heb toegepast.
Hoe ik de countdown timer heb toegepast op mijn site
Ik heb een Evergreen-funnel lopen met mails die ik stuur naar mensen die mijn gratis mini-training volgen over het schrijven van de teksten voor een salespagina. Mijn mailingsoftware houdt bij wie de lessen volgt (en wie niet). Oftewel: wie is écht geïnteresseerd in mijn kennis en wie heeft zich vooral ingeschreven omdat het gratis is (en ziet wel of hij het ooit volgt).
Mijn e-mailfunnel is zo ingericht dat er automatisch een mail wordt verstuurd naar de mensen die mijn lessen hebben bekeken. Dit zijn immers de mensen met oprechte behoefte om meer te leren over het schrijven van verkoopgerichte teksten. Het is de doelgroep voor mijn betaalde schrijfprogramma ‘schrijven voor meer conversie’.
In de mail bied ik een tijdelijke korting aan op mijn betaalde programma. Ze hebben slechts 72 uur om gebruik te maken van het aanbod. Daarna is de actie afgelopen.
Wanneer geïnteresseerden klikken op de actielink komen ze op een persoonlijke actiepagina waarop het aangepaste aanbod staat. Alleen op deze manier kan iemand op deze pagina komen. Niet via Google. Niet op welke andere manier dan ook.
De schaarste-plug-in van Thrives Ultimatum houdt exact bij hoe lang de kortingsactie voor deze persoon geldt. Op de landingspagina ziet diegene hoeveel tijd er nog is om van de actie gebruik te maken. Er staat er een aftellende klok op de website. Als deze op 00:00:00 staat is het kortingsfeest over en uit. Ik heb ervoor gekozen om dan een melding te tonen dat de persoon te laat is voor de actie en de ‘gewone’ webpagina van de training wordt getoond met daarop de normale prijs.
Resultaten:
conversie mét en zonder de aftellende klok
Zónder countdown timer
De conversie op mijn actiepagina zonder countdown timer is ongeveer 1%.
Op deze landingspagina staat in opvallend grote en rode letters dat de lezer 72 uur heeft om gebruik te maken van de tijdelijke kortingsactie. Ook staat een duidelijke van/voor-prijs in de prijstabel. Ik heb er alles aan gedaan om ervoor te zorgen dat NIEMAND de actie over het hoofd kan zien.
Mét aftellende countdown timer
Exact dezelfde landingspagina mét aftellende klok zorgt bij mij voor een conversie van 6,52%.
Met behulp van de schaarste-plug-in van Thrives Ultimatum stelde ik het design in van de aftellende klok en waar op de pagina hij zichtbaar is. Ik koos ervoor om een deadline te geven aan de actie en een aftellende klok prominent in beeld te zetten.
Dankzij mijn handige software was ik maar 20 minuutjes bezig met alles instellen. Mijn beloning was groot: een flinke stijging van het aantal aanmeldingen voor mijn online training. Als elke minuut werk zóveel oplevert, dan zou ik stinkend rijk worden. 😉
Goed om erbij te vertellen
Deze uitkomst is geen eenmalige toevalstreffer, want schaarste levert me structureel meer conversie op. Ook bij andere tijdelijke acties scoorde ik met dezelfde testopzet en aftellende klok significant meer conversie mét de countdown timer: 6,53%, 4,90% en 6,90% conversie. Dus ook bijvoorbeeld tijdens een (lancerings-)actie met een vaste einddatum en tijd.
Je snapt het. Ik maak geen actiepagina meer zonder schaarste te gebruiken.
Wil jij ook een betaalbare plug-in waarmee je heel snel en eenvoudig een gevoel van schaarste kunt creëren bij je doelgroep? Bijvoorbeeld met een aftelklok of schaarste-tekst?
» Check Thrive Ultimatum
Expert in marketingpsychologie en conversiegericht schrijven
Dit artikel is geschreven door Maud Ebbekink
Als conversie-copywriter help ik bedrijven met het gebruiksvriendelijker en winstgevender maken van hun website, webteksten en mailfunnels.
Recent heb ik mijn online training '125x Online Overtuigen' gelanceerd met 125+ persuasion technieken. Een toffe inspiratiebron voor online marketeers en ondernemers die méér willen weten dan de 7 overtuigingstechnieken van Cialdini.
Affliate disclaimer
In deze blog zijn affiliate-links opgenomen. En inderdaad, ik ontvang een kleine vergoeding als jij na het klikken op zo’n link het product koopt waarover ik schrijf. Maar ik wil ook duidelijk zeggen dat ik alleen blog over producten, software, boeken of tools die ik zelf gebruik of aanbeveel aan mijn opdrachtgevers. Jij betaalt geen cent extra als je tot aankoop overgaat na het klikken op een affiliate-link. Soms krijg je zelfs een korting. Vind je dit maar niks? Zoek dan via Google op de productnaam om naar hun site te gaan.
Vind je dit artikel ook een aanrader voor anderen?
Deel hem dan! Dat waardeer ik heel erg. 🙂