Je kunt m'n middelvinger krijgen!
Je kent de commercial van Bolletje vast wel: een vrachtwagenchauffeur steekt per ongeluk een middelvinger op naar een politieagent doordat hij zijn vingers aflikt na het eten van smeuige ontbijtkoek. Hilarisch, zo vinden de meeste mensen die ik er naar vraag. En ze kennen hem ook allemaal.
Weet je even niet welke commercial ik het heb?
Kijk dan even het filmpje op YouTube.
ConsumPsy gaf advies ter verbetering van de commercial
Een commercial die grappig wordt gevonden klinkt goed, want het draagt positief bij aan het imago en de branding van Bolletje. Maar leuk worden gevonden is natuurlijk niet het enige doel waarvoor commercials worden ingezet. Meer verkoop behalen is uiteraard ook een doel. En dat is precies de reden waarom wij op een vrijdagmiddag aan tafel zaten bij Bolletje voor een kop koffie en brosse eierkoek met kaneel.
Naar aanleiding van het koffiebezoek hebben wij een advies uitgebracht hoe de commercials van Bolletje voor een sterkere verkoopprikkel kunnen zorgen. Helaas mogen we niet alle in’s & out’s publiceren, maar we mogen van Bolletje wel een hint in de goede richting geven.
Probleem:
humor alleen is onvoldoende voor meer verkoop
Uit onderzoek is vaak gebleken dat een goede grap niet voldoende is voor stijgende verkoopcijfers. Voor branding is het ok, maar om daadwerkelijk meer verkoop te genereren moet er meer gebeuren. De commercial moet namelijk diep doordringen in het brein van de kijkers.
Alleen als je weet hoe het brein van een consument reageert op een commercial, weet je hoe je ook de verkoopprikkel moet activeren. Met deze kennis kun je de commercial dusdanig inrichten dat de grap verkoop stimuleert in plaats van afschrikt. Als je weet hoe het brein werkt, dan kun je met de juiste humor zorgen voor een positief effect qua branding én verkoop. Maar dat is niet het enige waarin de commercial geoptimaliseerd kon worden.
Ons brein spiegelt
Uit onderzoek blijkt dat er in ons brein speciale zenuwcellen actief worden als we iemand anders een beweging of activiteit zien doen. Ons brein spiegelt volautomatisch het gedrag van anderen.
Ons brein ervaart dus onbewust hetzelfde als we iemand anders een Bolletje ontbijtkoek zien eten, dan wanneer we dit zelf zouden doen. Dit principe moet je dus ook optimaal gebruiken om commercials effectiever te maken.
Leuke case om aan te werken
We hebben met plezier ons advies uitgebracht aan Bolletje. En daarnaast hebben we hierdoor een superlekker nieuw koekje ontdekt. Brosse eierkoeken met kaneel wordt nu standaard in ons winkelwagentje gelegd tijdens het boodschappen doen. Jummie!
Gespecialiseerd in marketingpsychologie en schrijven voor conversie
Dit artikel is geschreven door Maud Ebbekink
Als marketingpsycholoog en conversie-copywriter help ik bedrijven met het gebruiksvriendelijker en winstgevender maken van hun website, webteksten en mailfunnels.
Recent heb ik mijn '125x Online Overtuigen' gelanceerd met 125+ persuasion technieken. Een toffe inspiratiebron voor online marketeers en ondernemers die méér willen weten dan de 7 overtuigingstechnieken van Cialdini.
Vind je dit artikel ook een aanrader voor anderen?
Deel hem dan! Dat waardeer ik heel erg. 🙂