Slimmigheden voor (freelance) schrijvers
Optimaliseer schrijfprocessen, voorkom gedoe met klanten en houd je schrijfwerk leuk.
Optimaliseer schrijfprocessen, voorkom gedoe met klanten en houd je schrijfwerk leuk.
E-book voor freelancers
Elke freelancer wordt weleens overrompeld door een klant die over je grenzen walst. Of we maken er zelf een potje van waardoor we afspraken niet kunnen nakomen. Wát zeg je dan? En hóe zeg je dat?
Dit e-book met bijna 100 e-mailtemplates gaat je kopzorgen wegnemen (ik zweer het je!) En je wint er veel tijd mee, omdat je die lastige e-mail niet 6 keer opnieuw typt.
Je krijgt:
AANVRAGEN AFHANDELEN
Zeg of je wel of geen interesse hebt in de klus
Optie 1 - Neh, geen interesse
Optie 2 - Ja, klinkt interessant!
Je agenda is (bijnaaaa) vol
Optie 1 - Sorry, je moet wachten
Optie 2 - Buiten kantoortijden geldt een hoger tarief
Optie 3 - Uitzondering voor een bestaande klant
Aanvraag van een klant waarmee je niet meer wil werken
Optie 1 - Zachte afwijzing + doorverwijzing
Optie 2 - De brute waarheid + doorverwijzing
Lead vraagt om een dienst die je niet aanbiedt
Optie 1 - Nee, dat ga ik niet doen
Optie 2 - Wil ik doen voor je!
Uitnodiging voor een kennismaking
Inplannen van een gesprek
Reminder 1 dag voor de kennismaking
OFFERTETRAJECT
Te weinig info voor een offerte
Optie 1 - Vraag meer informatie
Optie 2 - Vraag meer informatie + geef een inschatting
Mail bij je offerte
Je krijgt geen enkele reactie op je offerte
Je bent “te duur”
Optie 1 - Onderdelen schrappen
Optie 2 - Benadruk de waarde van je dienst
Optie 3 - Oké (maar stiekem vind je de afwijzing niet zo erg)
Reactie op een afgewezen offerte
Optie 1 - Vraag waarom je de opdracht niet krijgt
Optie 2 - Rond het netjes af, zonder door te vragen
Je krijgt akkoord op je offerte
Optie 1 - Reactie op de ondertekende offerte
Optie 2 - De handtekening moet nog gezet worden
Een potentiële klant weigert de overeenkomst te ondertekenen
Optie 1 - Ik wil een handtekening. Anders gaat de klus niet door
Optie 2 - Tegen een vriend: ja, ook van jou wil ik een handtekening
FEEDBACKPROCES
1e versie van een tekst opleveren
Trage klant: reminder om feedback te geven
Mag ik je positieve reactie als review gebruiken?
Je 1e versie wordt afgekraakt
Je klant blijft steeds nieuwe feedback geven
Optie 1 - Geef instructies
Optie 2 - Dit is je laatste gratis revisie
Optie 3 - Een extra revisie kost €____
Je klant wil ineens iets héél anders dan afgesproken in de briefing
Optie 1 - Je vraagt om opheldering
Optie 2 - Oké
PROJECTVOORTGANG
Intake inplannen
Optie 1 - Online vragenlijst + gesprek
Optie 2 - Interview plannen
Wekelijkse project-update
Jij veroorzaakt vertraging
Optie 1 - Je kunt de vertraging weer inlopen
Optie 2 - De deadline is waarschijnlijk niet haalbaar
Optie 3 - Uitstel van de deadline vragen
Optie 4 - Je bent ziek - korte mededeling
Optie 5 - Je bent ziek - nieuwe planning
De klant levert informatie niet/traag aan
Optie 1 - Herinnering aanleveren input
Optie 2 - Deadline komt in gevaar
Optie 3 - De deadline is niet meer haalbaar
Een klant doet eeuwig over een keuze
Optie 1 - Laten we bellen: ik help je!
Optie 2 - Wat is het probleem?
FACTUREN STUREN
Aanbetalingsfactuur
Tussentijdse factuur
Optie 1 - Deel van de opdracht is klaar
Optie 2 - Gedaan werk in deze maand
Opleverfactuur
Factuur voor meerwerk
Bedankt voor het snelle betalen
Betalingsherinneringen
Optie 1 - 1e betalingsherinnering
Optie 2 - Navragen waarom niet betaald wordt
Tweede betalingsherinnering
Ik stop met werken tot je betaald hebt
Een betalingsregeling voorstellen
OPZEGGEN OVEREENKOMST
Klant annuleert de overeenkomst (en wil een deel van het geld terug)
Optie 1 - Doorvragen met de intentie de samenwerking door te laten gaan
Optie 2 - Oké, maar ik factureer wel het uitgevoerde werk
Optie 3 - Oké, maar je betaalt wel het volledige bedrag
Jij annuleert een overeenkomst
Optie 1 - Reden: stroeve communicatie
Optie 2 - Reden: onmogelijk deadline door trage aanlevering van info door de klant
Optie 3 - Reden: je stopt met het aanbieden van de dienst
Optie 4 - Reden: je stopt door persoonlijke omstandigheden
GRENZEN AANGEVEN
Nee, ik schrijf geen gratis proeftekst
Nee, ik geef geen gratis lezing
Wil je dit óók nog even doen? Nee, niet gratis!
Je klant denkt alles beter te weten
Optie 1 - Benadruk dat jij de expert bent
Optie 2 - Herschrijf alsjeblieft niet mijn hele tekst!
Iemand heeft je tekst/foto’s gejat
Telefoontjes buiten kantoortijden
Optie 1 - Een vriendelijke herinnering aan je werktijden
Optie 2 - Stuur me liever een e-mail
Een klant vraagt om uitstel van de opdracht
Optie 1 - Oké. En wanneer starten we wel?
Optie 2 - Oké, maar dat heeft gevolgen voor de doorlooptijd
Optie 3 - Misschien + voorstel nieuwe data
Optie 4 - Nee, dat kan niet
TARIEF VERHOGEN
Je tarief verhogen bij vaste klanten
Optie 1 - Reden: hogere kosten
Optie 2 - Reden: tarief was lager dan marktconform
Optie 4 - Nieuwe klanten betalen al een hogere prijs, maar jij pas later
Je tarief verhogen voor wekelijks of maandelijks terugkerend werk
Optie 1 - Het wordt duurder over x maanden
Optie 2 - Het wordt na verlenging duurder
Boek me nu nog voor mijn oude tarief
Een oud-klant is niet blij met de tariefverhoging
Optie 1 - Leg uit dat je het waard bent
Optie 2 - Uitleg + eenmalige korting
Optie 3 - Dan nemen we afscheid
€ 47,- ex btw
Betaal via iDEAL of PayPal en ontvang het e-book direct in je mail.
Ervaringen van lezers
Musthave! Dit wil je als ondernemer op de plank hebben liggen. Niet blijven hangen in die negativiteit, maar hoppa een correcte mail eruit en dóór. Scheelt je bakken energie en headspace! Wat wil je nog meer?
- Marina Morks
Ik vind ‘m fantastisch! Zelf lukt het me nog wel om dit soort mails op te stellen maar niet iedereen in het team vindt dat even makkelijk. Dit gaat enorm helpen om duidelijk maar integer te reageren. Top!
- Rosanne van Staalduinen
Ik heb er al doorheen geklikt, maar hem gelukkig nog niet nodig gehad, haha! Wel echt een heel slim en handig document. Mooi gedaan!
- Andy Vinkenborg
Zoiets had ik moeten hebben toen ik startte als tekstschrijver.
- Anneke Nunn
Ik vind de toon heerlijk. Ook heb ik goede inspiratie opgedaan om mijn eigen templates een frisse beurt mee te geven. En ik heb al gezien dat je me binnenkort helpt met het verlagen van een paar hoge drempels (bijvoorbeeld tarieven verhogen).
- Manu Thodé
Het e-book is echt top! Waar ik echt heel blij mee ben is jouw nuchtere schrijfstijl. Ik heb het nog niet in de praktijk gebracht maar het mij zeker van pas komen. Vaak weet ik er na even nadenken wel een draai te geven aan 'lastige mails', maar het is fijn om handvatten te hebben.
- Sonja Lozeman
Ik was al een tijdje bezig met het schrijven van mijn eigen email templates, met het idee dat ik wat tijd kon besparen. Maar goed; druk ondernemersleven, je kent het wel. Er kwam natuurlijk maar weinig van terecht. En daar kwam Maud om te hoek met het e-book vol met email templates voor lastige situaties/klanten.
Doordat ik zelf niet meer na hoef te denken over alle mogelijke scenario's en de tekst niet meer volledig zelf hoef te bedenken. Bespaar ik nu mega veel tijd! Ik ben alle templates aan het omzetten naar mijn eigen tone-of-voice, zodat ik ze straks alleen nog maar hoef te kopiëren en waar nodig iets hoef in te vullen.
Ik hoop stiekem dat Maud ook nog met een versie voor de minder lastige situaties / klanten komt. ;) Ook daar zijn genoeg situaties voor te bedenken.
- Linda van Tol
Ervaringen van lezers
E-book voor tekstschrijvers
Bespaar veel tijd en irritatie bij jezelf en de klant. Trek de teugels aan in je proces zodat je daadwerkelijk snelle en waardevolle feedback krijgt. Het is dan appeltje-eitje om de laatste puntjes op de i te zetten in je tekst.
Je krijgt:
€ 47,- ex btw
Betaal via iDEAL of PayPal en ontvang het e-book direct in je mail.
Ervaringen van lezers
Ik heb ‘m gelezen en het is écht een goede oplossing. Met 15 jaar copy-ervaring weet ik dat haar aanpak werkt. Worstel je nu met je feedbackproces, dan denk ik dat Mauds oplossing je echt tijd en frustratie bespaart. ‘Waardoor je de Nooit meer op je bek copy feedback hack’ er bij je volgende schrijfklus al 2 x of meer uithaalt.
- Hannelore Kron