Het verhaal van Maud
Conversie-copywriter, marketingpsycholoog & onlinemarketeer.
En dat allemaal in één Twentse vrouw van 1.91m lang. WOW!
Conversie-copywriter, marketingpsycholoog & onlinemarketeer.
En dat allemaal in één Twentse vrouw van 1.91m lang. WOW!
conversie-copywriter & marketingpsycholoog
Ik ben gespecialiseerd in conversie-copywriting met een vleugje online persuasion. Ik word ingevlogen door marketingbureaus en SaaS-bedrijven die graag conversiegerichte teksten op hun site hebben staan. En geloof het (of niet), ook veel tekstschrijvers huren mij in. Maar dan voor schrijfcoaching. :-)
Ook geef ik met veel plezier online trainingen in online persuasion, neuromarketing en copywriting voor conversie. Mijn cursisten zijn o.a. onlinemarketeers, zzp'ers, conversiespecialisten en tekstschrijvers.
Al doe ik ook wel 'ns ander schrijfwerk hoor
Het aller-allerliefst schrijf ik teksten die conversie of verkoop moeten opleveren.
In 2011 startte ik het experiment om ConsumPsy op te zetten.
Ik wilde me volledig gaan richten op het inzetten van marketingpsychologie in online marketing. Na het volgen van zowel de studies marketingcommunicatie als psychologie vond ik dit een logische keuze. Ik zag duidelijk de meerwaarde van de psychologie in marketing, maar er was destijds amper vraag naar consumentenpsychologen. Daarom besloot ik zelf mijn droombaan te creëren.
Er bestond nog niet zoiets ‘marketingpsychologie’
Het compleet nieuwe niche, dus ik vond het ontzettend spannend. Zou ik hier wel genoeg werk in kunnen vinden? Zouden bedrijven het ‘risico’ willen lopen om een nieuwe psychologische insteek te proberen? Ik wilde het eerst zien en dan geloven.
Ik bleef naast ConsumPsy ook parttime werken bij het internetmarketingbureau waar ik al 8 jaar werkte. Ik had daar de taak om met zoekmachine-optimalisatie meer bezoekers naar de site van klanten te trekken. Ik bleef me echter irriteren aan het feit dat extra bezoekers weinig waard zijn als ze niet tot conversie overgaan. Ik wilde graag meer kunnen betekenen voor klanten.
Ik ging héél veel boeken lezen over marketing en psychologie en erover schrijven
Elke keer als ik iets nieuws leerde over marketingpsychologie blogde ik erover. Toen gebeurde er iets dat ik zelf niet voor mogelijk had gehouden. Journalisten bleken vaak Google te gebruiken op zoek naar experts voor hun items. Journalisten kwamen op mijn blog terecht waardoor ik ineens werd gevraagd voor interviews in o.a. de Volkskrant, Quote en Psychologie Magazine. Zelfs een cameraploeg van RTL stond een paar keer voor mijn neus. Ik werd bloednerveus van de interviews, maar met een goede voorbereiding durfde ik zelfs voor de camera te staan.
Achteraf gaf het me een kick om over mijn vakgebied te mogen praten in de nationale media. De verrassende eerste stap was gezet naar meer bekendheid van marketingpsychologie. En het betaalde zich uit: na 1 jaar investeren druppelden de eerste aanvragen voor opdrachten binnen. Toch nog!
Als beginnend ondernemer nam ik allerlei soorten opdrachten aan
Conversie-optimalisatie van websites, analyseren van (nieuwe) commercials voor Bolletje, schrijven voor vakbladen en het helpen van ondernemers om hun website succesvoller te maken. Sommige opdrachten deed ik puur voor de inkomsten, van anderen lag ik ’s avonds enthousiast te stuiteren in bed. Het balletje begon in elk geval te rollen, daar was ik al blij genoeg mee.
Het zat ook tegen, maar ik kwam sterker terug
Tijdens akkefietjes met mijn gezondheid enkele jaren later, een hernia en aangereden worden door een auto terwijl ik fietste, had ik genoeg tijd om te denken over mijn toekomst. Ik besloot dat ik niet meer al het werk wilde aanpakken wat zich aandiende. Ik wilde opdrachten doen waar ik energie van kreeg en de beste worden op mijn vakgebied. Dat was de reden waarom ik überhaupt voor mezelf begonnen ben. Ik haalde vooral voldoening uit het conversiegerichten schrijven en het delen van mijn kennis met online marketeers.
Ik ontwikkelde de eerste online training over online persuasion in heel Nederland: Master Online Overtuigen.
Dit was maandenlang een zenuwslopend proces, want gaat zo’n online training voor een niche succesvol worden? En zal ik mijn investering terug verdienen? De training bleek een schot in de roos. Hij trok cursisten uit Nederland en zelfs België. Grote bedrijven zoals Albert Heijn, Univé, Monsterboard en ABN Amro laten online marketeers door mij opleiden in online persuasion en marketingpsychologie. Ondertussen heb ik meer online trainingen ontwikkelt en ze lopen allemaal als een trein. Hoe gaaf is dat!?
Deze introverte dame heeft het maar mooi geflikt om succesvol te ondernemen :-)
Het was een pittig traject, maar wel de juiste route om meer voldoening uit mijn werk te halen. Ondertussen ben ik fulltime ondernemer en geef ik gave online trainingen aan marketeers en help ik ondernemers met het succesvoller maken van hun site. Wie had dat al die jaren geleden gedacht? Ik niet; ik had er direct voor getekend!