Hoe komt jouw profielfoto over?
Test het!
Bloed, zweet en tranen heeft het gekost om een LinkedIn foto te maken. Wanneer ik tevreden was met een foto vonden anderen dat ik onzeker of zelfs bedroefd keek. Wanneer ik dat probeerde te compenseren met een lach werd het een nep-grijns. En toen ik het idee had dat ik een arrogante kop trok vonden anderen het juist zelfverzekerd. Het is al duidelijk: ik ben geen fotomodel.
Ik kijk anders naar mijn eigen foto dan anderen doen. Dat is duidelijk. Na het lezen van een goed artikel heb ik de hulp van 2 tools en 99 onbekenden ingeschakeld om tot de beste profielfoto te komen, want ik wil natuurlijk een goede indruk maken. Daarom heb ik een A/B-test gedaan met mijn foto.
Gebruik deze tools om je profielfoto te kiezen
Ik ontdekte 2 gratis tools om goede feedback te krijgen op een (potentiële) LinkedIn foto. Op basis van data en feedback uit deze tools heb ik mijn profielfoto gekozen.
1. Photofeeler
Met Photofeeler laat je een foto testen door onbekenden. Zij scoren je foto op 3 factoren: competent, likable & influential. Na een reeks oordelen rolt hier een score uit. Als je meerdere foto’s test kun je ook het verschil in score zien. Hierdoor kun je een afgewogen keuze maken.
Op de eerste foto word ik als minder vriendelijk ervaren. Hij scoort wel een stukje hoger op influential. Als feedback kreeg ik o.a.:
- Je ziet er moe uit. (foto 1)
- Ik heb het gevoel dat je me aanstaart! (foto 1)
- Een andere outfit staat professioneler. (foto 2)
- Je ziet er timide uit. (foto 2)
- Ik zou graag met je samenwerken! (foto 2)
Dankzij de feedback weet je, naast een score, welke emoties je oproept bij anderen. Het is een goede manier om te achterhalen hoe je eerste indruk is en hoe een (toekomstige) foto nog beter kan.
2. Snaper Photo Analyzer
Snaper Photo Analyzer analyseert een foto op tal van wetenschappelijke en kwaliteitskenmerken. Upload je profielfoto en ontvang het oordeel. En test natuurlijk andere foto’s om te kijken of je de score kan overtreffen.
Ik was zeer tevreden met de profielfoto die ik liet testen. Ik heb een oprechte lach (sorry, breder wordt hij niet) én sta er met open ogen op. Dat was al lastig genoeg.
Uit de analyse bleek dat mijn glimlach een dikke onvoldoende scoort… Ja echt dramatisch! Snik. Maar ik moet eerlijk zijn. Mijn lach is geen brede grijns van oor tot oor met mijn hele gebit zichtbaar, maar een subtiele lift van mijn mondhoeken. Gelukkig scoorde de scherpheid, kleur helderheid van de foto een vette 8. Dat compenseerde mijn lach enigszins zodat ik nog een voldoende haal.
Zo maak je de beste profielfoto voor LinkedIn volgens de wetenschap
Er zijn ten minste 11 factoren waaraan een goede LinkedIn foto voldoet. Ben je nieuwsgierig hoe jouw foto scoort? Of wil je binnenkort een nieuwe foto laten nemen door een fotograaf?
Conclusie:
kies bewust je profielfoto
Een goede profielfoto is belangrijk. Laat 'm maken door een fotograaf én test hem met een tool. Alleen dan weet je zeker dat je de juiste foto kiest en de juiste indruk achterlaat.
conversie copywriter & marketingpsycholoog
Dit artikel is geschreven door Maud Ebbekink
Als conversie-copywriter en marketingpsycholoog help ik bedrijven met het gebruiksvriendelijker en winstgevender maken van hun website, webteksten en mailfunnels.
Vind je dit artikel ook een aanrader voor anderen?
Deel hem dan! Dat waardeer ik heel erg. :-)